fredag 1. oktober 2010

Gudinner



New York og en obligatorisk tur innom The Met. Her ble jeg fanget i avdelingen for gresk og romersk skulptur før jeg ble sulten og vi måtte sette oss ned og spise litt deilig pasta og ta et lite glass prosecco. Og hva skjer etter man har spist, jo man blir lat og slapp, så det var den turen for å si det sånn. Før dettte fikk jeg anledningen til å boltre meg litt i draperinger, lys og skygger og sånt som opptar en som sydame som meg. Det fantastiske er jo at draperingene er hugget ut i stein og ikke sydd i silkechiffon. Tok nok litt lenger tid for disse gutta å hugge ut en kjole en hva det tar for oss flinke sydamer i verkstedet på Bislett. Under empiretiden skulle kvinnene se ut som greske gudinner, akkurat som disse statuene. De ville også få fram effekten av at kjolen klistret seg til kroppen som man kan se de gjør på statuene. For å få fram dette vætet de kjolene i festlige,dekadente lag. Dette var ikke egnet for skandinavisk klima så det ryktes at dette var en dødbringende aktivitet. Nå har jeg ikke klart å finne flere kilder til denne historien, men det er ihvertfall hva jeg har lært på skolen. Eller kanskje jeg bare drømte det...Utrolig hva man gjør for fashion!
Marmordraperinger close-up
Det var litt langt å gå gjennom Central park så vi tok en liten ispause
Etter endt dag ble det hvit cosmo og disco-fries