tirsdag 3. november 2009

Surrealisme og realisme


Sitter for øyeblikket hjemme og våker over sykt barn. Sikkert svineinfluensaen som har kommet i hus. De flinke jentene mine på jobben passer butikken og jeg tar det som en kontordag inkludert blogging. På tven surrer dr.Phil som snakker om en eller annen tragedie og i pausen er det tv-shop med ett eller annet apparat som du bare må ha for å få den perfekte kroppen. Med alle disse inntrykkene på en gang kom jeg til å tenke på en av mine favorittkunstnere Mark Ryden. Ryden er en amerikansk maler som lager fantastisk kunst,som har et tydelig preg av surrealisme med sine høyt detaljerte og realistiske motiver. Dette er post modernistisk pop art med tydelige referanser til 1400-talls flamske van Eyck (Anolfinis bryllup), Dali og Ingres. Det iøyenfallende ved hans bilder er de nydelige fargene med tiltalende motiver som søte dyr og barn, men som ved nærmere ettersyn inneholder en morbid og mørk dimensjon. Legger ut et par smakebiter på litt av hans arbeid. Jeg ønsker meg noe av ham til bursdagen min, som kommer snart, men jeg hadde vel ikke fått lov å henge det på veggen hjemme. Gutta mine er nemlig redd for søte,små jenter med skummel agenda.

Et av Rydens mest kjente verk blant folk flest er nok Michael Jacksons 'Dangerous' cover.
For mer inspirasjon og informasjon se http://www.markryden.com/