lørdag 18. juni 2011

Chiffon!


Gurimalla! Nå må jeg le og grøsse litt på en gang. Dette er et skrekkblanda fryd moment, men nå kom jeg akkurat på hvor min forkjerlighet for chiffon må stamme fra: Eurytmien på Steinerskolen. Hvem skulle trodd at jeg skulle bli til de grader preget av dette faget jeg absolutt ikke skjønte vitsen med da jeg var liten. Eurytmi er litt vanskelig for meg å forklare, men det er ihvertfall et fag vi hadde på Steinerskolen i Stavanger hvor jeg gikk i 13 år; barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående. Jeg stortrivdes på skolen, men et av fagene jeg slett ikke kunne fordra var Eurytmi. Hadde glemt at vi sydde disse chiffongevantene hjemme, mamma og jeg. Se bildene jeg har lånt fra Steinerskolen i Bergen og bedøm selv om dette har hatt en innvirkning på meg som designer.


En liten forklaring hentet fra eurytmi.no:

Eurytmi forsøker å uttrykke tale og musikk gjennom bevegelser, og ble betegnet som synlig tale og synlig sang.

I det ytre kan eurytmi minne noe om klassisk ballett.


Elevene blir oppøvd til å oppleve dikt og musikk, rytmer og melodier, konsonanter og vokaler, moll og dur, gjennom bevegelser. Målet er at formsans, kropps- og romorientering skal kunne styrkes gjennom øvelse år etter år.


Følg linken, behold lyden på så du hører den vakre musikken, og se denne nydelige snutten eurytmi http://youtu.be/B3EU8rnzIVA